Reseberättelse USA dag 9: Kryssning dag 7

Disney Cruise Line, Reseberättelse

23/12-2016

Castaway Cay

Castaway Cay är Disneys privata ö i Bahamas. Det är utan tvekan den vackraste plats som jag har besökt. En paradisö med perfekt service.

Vi packade lite och bytte om till strandkläder innan vi åt frukost. Tanken var att hela familjen skulle gå/springa Castaway Cay 5k som är ett informellt 5 kilometers lopp. Det är ingen tidtagning och alla går eller springer i egen takt. Eftersom jag fortfarande var förkyld med värkande bihålor så avstod jag, och äldsta sonen ville inte heller vara med. Vi gjorde dock följe tillsammans och under tiden de andra sprang så ordnade jag och äldsta sonen solstolar tillsammans. Det finns gott om solstolar och parasoller på ön, och de står alla framme när skeppet anländer, men lite senare på dagen när alla har gått iland kan det vara svårt att få 4 stolar bredvid varandra.

Du registrerar dig för Castaway Cay ombord på båten, och går sedan gemensamt till starten före de flesta gäster har gått av båten. Du kan träffa "kändisar" längs vägen, som t.ex. jultomten.

Ön var dekorerad med julgranar och andra dekorationer, det kändes lite underligt eftersom det var 27 grader i luften.

Det t.o.m. snöade.

Loppet går på asfalt, varav en del av sträckan är en gammal flygraka. Yngste sonen gick tillsammans med sin kompis och hans familj medan maken sprang loppet. Jag och äldsta sonen badade och njöt av solen istället.

Många av de klassiska karaktärerna kommer till ön för Meet & Greets. De har speciella strandklädslar som du bara kan se dem i här.

På vägen till stranden som tar ca 10 minuter har du den här utsikten. Du kan naturligtvis åka "buss" också om det känns för långt att gå.

Aahh

När maken och sonen hade gått i mål och fått sina medaljer, så njöt vi av att vara på plats. Lunchen serveras på ön och är en barbecue buffé. Det finns tre "restauranger" på ön.

Maten är god, och det är roligt med lite annan mat än vad man har ätit på båten tidigare i veckan. Jag gillade den grillade fisken och hamburgaren, medan resten av familjen tyckte bäst om revbensspjällen.

Vid lunchen upptäckte yngste sonen Edge-personalen som hade aktiviteter på ön och sedan såg vi inte honom mer under tiden som vi var på ön.

Kokospalmer

Maken och äldste sonen gick och hyrde snorkelutrustning. Det finns ett snorkelsträcka, utmärkt av bojar där det förutom fiskar finns statyer och annat att titta på. Alla måste ha en flytväst på sig (den måste inte blåsas upp) för att det ska bli lätt för livvakterna att se alla snorklare.

Jag passade på att ta det lugnt med en drink och en bra bok i solstolen istället.

Pelikan Plunge låg nära den delen av stranden som vi låg på. Det är två olika vattenrutschkanor.

Olof är en populär att ta foton med.

Castaway Cay är fantastiskt och även om det är härligt på båten, så hade jag gärna stannat kvar i en vecka på Castaway Cay. Men, tyvärr kan man inte besöka ön om man inte kommer med ett Disneyfartyg. Jag antar att jag måste boka en ny kryssning...

På väg tillbaka till båten

På kajen delades det ut varm choklad och julkakor. Kakorna var mycket goda, speciellt de med små bitar av polkagrisar i.

Väl tillbaka på båten duschade vi och bytte om, och jag började packa. Alla väskor förutom handbagage ställs utanför hytten mellan 20-22 på kvällen innan man kommer iland. Personalen tar sedan hand om väskorna och bär dem av båten. Du hämtar dem sedan i terminalen.

På kvällen var det dags för sista middagen och det är också då som du delar ut dricks-kuverten. Alla gäster betalar $12 per dag i dricks. Detta fördelas sedan på din hyttstädare, servitör, assisterande servitör och "head server" i en fallande skala. Du betalar lika mycket dricks oavsett om du är vuxen eller spädbarn. Det täcker all den fantastiska service som du har fått ombord. Det låter mycket när man lägger ihop 4 familjemedlemmar som i vårt fall och multiplicerar med 7 (antal nätter), men det är något som man måste räkna in när man bokar en resa. De som arbetar på skeppet har minimal lön, och lever på dricksen. De är absolut värda pengarna, för de jobbar hårt för att du ska få en fantastisk resa.

Vi har alltid haft fantastiska servitörer som vi vissa gånger har gett extra dricks förutom grunden. De har för att använda ett amerikansk uttryck: "went above and beyond". Den här gången var vi inte lika nöjda. Vår cabin hostess (hyttstädare mm) Ria var fantastisk, men just våra servitörer var inte vad vi var vana vid. Hade jag haft dem som servitörer i en vanlig restaurang hade jag tyckt att de gav mycket bra service och var bland de bästa som jag hade mött. Men, nu är jag van vid Disney Cruise Lines normala standard och då kändes de medelmåttiga. Naturligtvis fick de sin normala dricks ändå.

Efter middagen satt vi en stund i lobbyn och sög in så mycket atmosfär som vi kunde innan vi gick till hytten.

Alla foton är privata och tillhör mig.

Alla foton är privata och tillhör mig om inget annat anges.