Reseberättelse USA dag 21: Orlando

4/1-2017

Orlando

Animal Kingdom Lodge

Det var äntligen dags att besöka Magic Kingdom!

Vi ställde en klocka för att komma dit i tid till öppningen. Vi ville hinna med så mycket som möjligt innan parken skulle bli full med besökare. Jag passade på att äta frukost på balkongen.

Djurvårdarna var ute och hade släppt in djuren efter natten. En del djur sover på savannen, medan andra har andra utrymmen på natten. På morgonen lägger de också ut maten till djuren på strategiska platser.

Bättre utsikt från balkongen kan man inte önska sig. Girafferna är fantastiska att se på.

Efter frukost packade vi en ryggsäck med vatten och annat som var bra att ha med sig och begav oss till busshållplatsen. Visserligen hade vi en hyrbil och då har du gratis parkering vid parkerna, men just till Magic Kingdom är det mer praktiskt med bussen. Alla gäster med bil måste parkera på Ticket & Transportation Center och därifrån ta Monorail, båt eller buss. Det tar tid, eftersom du måste ta en tram från din parkeringsplats (parkeringen är enorm) och sedan ta nästa transportmedel, där monorailen är mest populär. Bussarna från Disneyhotellen tar dig direkt till Magic Kingdom.

Bussarna kommer med ca 20 min intervaller per park (ibland snabbare). Vi hade precis missat en buss, så vi fick vänta 15 min på nästa.

När vi hade gått genom säkerhetskontrollen mötte vi maken igen som bar på ryggsäcken och fick gå genom bagage check och visa väskan.

Äntligen var jag på Main Street U.S.A.!!!

Det var en lite kyligare dag, men inte kallare än att short utan tvekan vad som passade bäst.. Det var molnigt, och vi fick några droppar på oss, men det var allt.

Det är alltid känslosamt att se slottet, och jag var verkligen glad över att vara på plats.

Vi hade en intensiv dag på Magic Kingdom så en mer utförlig reseberättelse om själva parkdagen kommer i ett annat inlägg.

Det hr var första gången som passagen genom var öppen av alla gånger som jag har varit på Magic Kingdom. Det har alltid varit någon show, renovering, förberedelser eller annat anledning till avspärrning.

Jag var mycket glad över att äntligen få stå på trappan och se ut över Main Street U.S.A.

Trots att parken precis hade öppnat, så var det redan mycket besökare.

Mosaikerna med Askungen är mycket välgjorda och vackra.

Här bakom döljer sig ingången till hissen som tar lyckliga vinnare upp till Cinderella Castle Suite.

Ingången till Bibbidi Bobbidi Boutique finns här. Småflickor kan med håruppsättningar och smink bli förvandlade till sin favoritprinsessa. Det är dyrt, men enormt populärt och blir fullbokat långt i förväg.

Baksidan av slottet är också vackert. Här finns Cinderellas Royal Table, restaurangen där du kan få träffa prinsessorna under tiden som du äter i slottsmiljö.

Det var roligt att se alla nyheterna på Magic Kingdom sedan vårt senaste besök. Jag hade verkligen sett fram emot att se den nya delen Storybook Circus och naturligtvis att äntligen få åka Seven Dwarfs Mine Train.

Efter ett stort antal attraktioner på Fantasyland och Tomorrowland, så åt lunch på Pinocchio Village Haus som är en snabbmatsrestaurang.

Vi fick de populära platserna vid fönstret mot It's a Small World. Du kan se alla som ska åka den välkända attraktionen.

Efter lunch utforskade vi Liberty Square, Frontierland innan vi begav oss till Adventureland och hitta en bra plats innan paraden. Vi valde att se paraden precis mellan Adventureland och Frontierland. Det är här som paraden börjar, och det är lite mindre folk här. Dessutom är det smart att åka attraktioner i närheten direkt efter paraden, eftersom många ser paraden längre bort längs rutten, och det är därför mindre köer.

Festival of Fantasy är en mycket bekostad parad, och det är min favorit av de som jag har sett.

Jag och yngste sonen fick platser längst fram, medan maken och yngste sonen ställde sig längre bak mot ett planteringen.

Efter paraden så utforskade vi Adventureland innan vi gick tillbaka till Frontierland. Parken var nu full av besökare och det började märkas att det verkligen var folk överallt. Vi tog därför flotten ut till Tom Sawyer Island. Här råder lugn och ro, med massor av grottor och ett fort att gå runt och leka i. Barnen är visserligen 12 resp 15 år, men de gillade att springa runt fritt överallt under tiden som jag och maken satt i skuggan i vars en gungstol och tittade ut över vattnet.

Efter ett tag började det skymma, och då stängs Tom Saywer island ner, så vi tog flotten tillbaka.

Trängseln var stor, så vi bestämde oss för att lämna Magic Kingdom. Vi tog bussen tillbaka till hotellet, och hämtade bilen och åkte till Universal studios och åt middag på Wendys på vägen.

Vi var inte intresserade av de två parkerna, eftersom vi visste att de var på väg att stänga för dagen. Men, maken var intresserad av en speciell nummerplåt som han har sett på Universal City Walk vid ett tidigare besök. Eftersom det var så sent så var parkeringsavgiften bara $5 istället för $20 som det annars kostar.

Tyvärr hittade vi inte nummerplåten, men det var ändå roligt att gå omkring och se allt som har ändrats sedan vårt senaste besök.

The Toothsome Chocolate Emporium är en ny restaurang med chokladinriktning på allt från öl till milkshakes och huvudrätter. Det finns dessutom en stor godisaffär i anslutning till restaurangen.

Det var sent när vi kom tillbaka, och vi skulle upp tidigt dagen efter för att vara på EPCOT vid öppningsdags.

alla foton är privata och tillhör mig.

Alla foton är privata och tillhör mig om inget annat anges.