Reseberättelse USA dag 10: Kryssning - Port Charlotte

24/12-2016

Trots att det var julafton, så blev vi tvungna att gå av båten. När vi vaknade på morgonen så hade vi redan dockat i Port Canaveral.

Bussar stod redan på plats för gäster till Disneys hotell, trots att skeppet inte var godkänt att släppa av gäster än.

För frukost sista morgonen har du två val. Du får reda på att den du är välkommen till en a'la carte meny i den restaurangen som du åt middag i sista kvällen. Hade du den första sittningen på kvällarna, så är din frukosttid 07.00, och för de med den senare sittningen är det 8.30 som gäller. Vi väljer alltid att äta i Cabanas sista morgonen. Visserligen är där lite trångt då, men den mer formella frukosten i den tilldelade restaurangen känns krystad och stressad. Servitörerna är stressade och har så mycket att göra innan de nya gästerna kommer att det blir ett litet tråkigt avslut på en annars fantastisk upplevelse.

Alla vagnarna står beredda för att lasta av gästernas alla väskor.

Från ca 7.30 så är skeppet "cleared with immigration" och du kan gå iland. personalen ser helt att du går iland så fort som möjligt, och vid 9 så är det inte många gäster kvar. Skulle du vara kvar klockan 10, så blir du vänligt men bestämt eskorterad av skeppet. Det är trist, men samtidigt så väntar snart nya gäster på att komma ombord.

Dags att gå av...

Som de säger på Disney Cruise Line: See Ya' Real Soon

När jag packade mina väskor kvällen innan, så fick jag lappar med Kajsa att fylla i med namn och adress innan jag satte på dem på väskorna. När vi hade gått av skeppet, så var det lätt att hitta väskorna, det var bara att leta efter avdelningen med Kajsa. Väskorna är dessutom i nummerordning efter ditt hyttnummer. Det stämmer inte exakt, men det skiljer inte mycket.

Efter att vi hämtat våra väskor och gått igenom immigration, så var det bara att följa skyltarna. Disney Cruise Line gör ett fantastiskt jobb med att vara organiserade och göra det enkelt för sina gäster. Vi skulle hämta vår hyrbil på Budget, och alla de större hyrbilsfirmorna har shuttles som hämtar upp vid terminalen. Disney Cruise Lines personal visar vägen och det finns tydliga skyltar, i det här fallet väntade vi vid nummer 11 som bara var för Budget. Nummer 12 var Avis o.s.v..

Det gick snabbt och smidigt att hämta bilen, och sedan var vi på väg till vårt nästa hotell. Vi hade bokat 6 nätter i Port Charlotte som ligger på Floridas västkust.

Vi kom fram vid lunchtid, och passade på att äta lunch på Wendy's som låg bredvid hotellet.

Rummet var inte klart, så vi åkte och tittade på omgivningen. Port Charlotte är ganska nära till fina stränder och utflyktsmål, men jag hade hellre valt någon annanstans nästa gång.

Vi handlade mat på Publix och åt en god enkel middag på vårt hotellrum. Efter att ha badat i hotellpoolen, så såg vi några av avsnitten från julkalendern som vi hade missat. Barnen fick lite julklappar som vi hade tagit med oss, och det blev en lugn avslutning på kvällen.

Alla foton är privata och tillhör mig.

Alla foton är privata och tillhör mig om inget annat anges.