Disney Cruise Magic Transatlantisk reseberättelse del 4: Castaway Cay

Reseberättelse, Disney Cruise Line

Reseberättelse del 4:

Det är inte så många som vet att Disney faktiskt äger en privat ö i Bahamas, men så är det. De enda som tillåts att vara på ön är de som jobbar där, samt de gäster som kommer med Disney Cruise Line (DCL). Det är ett fåtal som jobbar på ön, när någon av DCL:s båtar lägger till, vilket sker i stort sätt varje dag så är det främst personal från båten som går av och arbetar på ön också t.ex. de som jobbar i barnklubbarna, kockar, servitörer och bartendrar. Ön är ett typexempel på hur jag tänker mig att en paradisö ser ut, med kristallklart vatten och kritvita stränder.

• Välkommen till Castaway Cay

På morgonen åt vi frukost i Cabanas som vanligt, det är riktigt gott med varma tomater och sparris till frukost. Men, det är klart ingen frukost på DCL är väl helt komplett utan Musse Pigg våfflor och bacon ;) Efter frukosten var det dags för samling i Fathoms (en av nattklubbarna). Vi hade anmält oss till Castaway Cay 5k, ett lopp på 5 kilometer på ön. Det har varit mitt mål sedan i höstas när jag började jogga för första gången i mitt liv att genomföra det här loppet. För en Disneyfantast som jag finns det inte många lopp som passar bättre som ett första lopp än det här. Under våren har jag haft stora problem med hälsan och jag har inte kunnat träna alls sedan i februari. Jag bestämde mig för att försöka genomföra loppet även om jag naturligtvis skulle gå stora delar av sträckan.

Detaljerna är viktiga för Disney, så även skyltarna passar in.

Det var många som ville vara med och springa loppet, men även om det "bara" var 5 kilometer var det inget lätt lopp. Sträckan gick delvis i en slinga och delvis på en asfaltsraka (delar av en landningsbana). längs vägen fanns det flera vattenstationer och det var verkligen tur. redan vid 9 var temperaturen ca 28 grader och en timme senare var temperaturen uppe i över 32 grader med en luftfuktighet på ca 80 grader. det var en pärs, men jag är mycket glad och stolt över att jag klarade det!

Jag klarade det!

Helt färdig, men glad och stolt

Med våra fina medaljer vid mållinjen

Efter att ha bytat om till bikini slängde jag mig i vattnet för att svalka av mig. Vattnet var någorlunda svalt, men definitivt inte kallt. Resten av dagen växlade vi mellan att ligga i solstolarna och att bada. Vilken perfekt dag! Till lunch var det grillat som gällde. På Castaway Cay har de tre olika matställen, med samma typ av mat; 2 stycken på familjestränderna och en på vuxenstranden. Långt innan lunchen kände vi den härliga doften från grillarna. Det blev grillade hamburgare, fisk, kyckling, mängder av tillbehör och annat smått att välja på.

Det var för varm i solen, så till slut satte vi oss i skuggan.

Vattenrutschkanan med Magic i bakgrunden

Lunhdags

Det var gott med grillat

På Castaway Cay fanns det gott om olika aktiviteter och utflykter att välja på om vi hade velat, t.ex. fiske, hanggliding, motorvattensport, snorkla med rockor, m.m.m.. Det finns möjlighet att hyra cyklar, stora badringar och snorkelutrustning. För de som vill snorkla finns det en "snorkelstig" markerad där Disney har sett till att det finns saker att titta på förutom fiskar. Här finns det bl.a. en Musse Pigg staty och en kopia av ubåten Nautilus från "En världsomsegling under havet". Det finns också en vattenrutschbana och aktiviteter som race med eremitkräftor.

Cykeluthyrning

Det var ingen risk för att de stora badringarna skulle ta slut

Eremitkräfterace

Efter en heldag i solen begav vi oss tillbaka till båten. På vägen hade de ställt upp en huladansande Olaf från Frost. Frost är enormt populär i USA och är den tecknade film som har dragit in mest pengar genom tiderna, och då är den fortfarande ny!

Olaf!

Väl tillbaka på båten igen var vi trötta. Efter en välbehövlig dusch gick vi till en presentation för Disney Vacation Club medlemmar. Det var intressant att se de senaste projekten och en gratisdrink är ju aldrig fel ;)

Vi gick upp på övre deck i aktern och såg på när Magic lämnade Cstaway Cay. Vilken vacker ö!

De två familjestränderna syns bra.

man kan se var de har grävt ut för att skeppen ska kunna ta sig in till piren.

Sedan klädde vi upp oss eftersom det var "Formal Night". Oftast är det en Formal night (upppklätt) per kryssning och kanske en "Semiformal" (finklätt men mer coctailklädlel) medan resten är "Cruise Casual" (proper klädsel men valfritt). På vår kryssning fanns det två kvällar som räknades som Formal, eftersom den var så lång och det var dags för den första. Vi såg många herrar som hade klätt upp sig med kostym, smoking eller t.o.m. frack. Vi såg också några i enklare klädsel och ett par mycket stiliga herrar i kilt. Damerna hade allt från långklänning a'la balklänning till kjol och topp.

Vi åt i Cariocas, som är en ny restaurang på Magic. Den gamla restaurangen som hette Parrot Cay är omgjord och har ett tydligt Sydamerikansk tema.

Jag valde:

Förrätt: Getost med rostade tomater och en balsamvinägersreduktion

Soppa/Sallad: Musselsoppa

Huvudrätt: Portobello pasta

Efterrätt: Sweet Temptation: Lemon Cheese Cake, Dark Chocolate och Tiramisu. Sweet Temptation finns varje kväll på efterrättsmenyn, och består av tre utvalda minivarianter av efterrätterna.

jag har aldrig varit så förtjust i ost, och har därför undvikit getost. Kryssningar är ett perfekt tillfälle att prova nya smaker eftersom man inte direkt riskerar att gå hungrig och du betalar inte dyrt för mat som du sedan inte gillar. Getosten var till min förvåning riktigt god, även om jag kanske inte är helt omvänd än. Musselsoppan var god, utan att vara något riktigt speciellt, men pastan med Portobellosvamp var bland det godaste jag har ätit i pastaväg. Efterrätterna var också goda, men det tycker jag om det mesta med socker i.

Efter middagen gick jag och svärmor och såg showen "Twice Charmed" som är en variant av den kända Askungesagan. Vad hade hänt om Lady Tremaine hade fått hjälp med att lura prinsen och villa bort Askungen? Det här är en Broadwayliknande show med fantastiska kostymer, genomtänkt dekor, duktiga dansare och begåvade sångare. Showen var väl värd att se. Efter showen satte vi oss i en av barerna. Vi ville egentligen gå till Öppet hus på barnklubben, men vi var trötta efter en dag i solen och gick och lade oss. Vi visste dessutom att vi skulle ställa fram klockan en timme under natten.

Dagen efter var vår första dag till sjöss. Finns det verkligen tillräckligt att göra på en båt ute till sjöss?

Alla bilder är privata och tillhör mig

Alla foton är privata och tillhör mig om inget annat anges.