Disney Cruise Magic Transatlantisk reseberättelse del 3: Animal Kingdom Lodge och Disney Cruise Line

Reseberättelse, Disney Cruise Line

Reseberättelse del 3

Det var roligt att gå på Epcot, och vårt hotell var ännu bättre än väntat, men det var trots allt kryssningen som var anledningen till vår resa. Nu var det äntligen dags!

På morgonen gick vi upp till Kilimanjaro Club Lounge och åt frukost. Quinoagröt med färska jordgubbar, hallon och blåbär är inte fy skam! Efter det gick vi till rummet och såg till att våra resväskor var packade samt märkta och att vårt handbagage innehöll alla viktiga papper och mediciner. Vi hade bokat transport till hamnen med Disney och det gjorde att de hämtade våra resväskor på hotellet vid 8.30 tiden. Nästa gång vi såg våra resväskor var utanför vår hytt på båten. Det var mycket smidigt och vi kunde spendera resten av vår morgon med att sitta på balkongen och titta på alla djuren. I alla rum finns det ett häfte med bilder och information om alla djur så att man kan känna igen dem.

Vår buss

Bussen hämtade oss, och efter en timmes åktur kom vi fram till Port Canevral. Det är en speciell känsla att se skeppet vänta på oss i hamnen. Disney Cruise Line's fartyg är lätta att känna igen på sina färger (rött, gult, blått  och vitt) och på sina skorstenar. Bussen släppte av oss nära ingången och efter säkerhetskontrollen så tog vi rulltrappan upp och checkade in. Det var ingen kö till incheckningen, vilket inte är underligt med så många som arbetar där. Det finns ca 30 diskar och i stort sätt alla var bemannade. Incheckningen tog ett par minuter eftersom det var mina svärföräldrars första kryssning och sedan kunde vi gå på Magic!

Magic!

Lobbyn

Lobbyn är bländande vacker, och jag kom på mig själv med att le stort bara för att jag var på plats. Vi åkte rakt upp till Cabanas som är bufférestaurangen. Innan Magic's renovering var det en traditionell buffé där man stod i en enda lång kö. Nu är det en sk "Freeflow buffé" vilket innebär att maträtterna återkommer och du går in på de ställen där det är något som intresserar dig. Renovering blev riktigt bra, och restaurangen ser fräsch, luftig och ljus ut. Det fanns massor med god mat att välja på och jag åt bl.a. stekta nudlar, sallad, en pastarätt och lite annat smått och gott. De har alltid en "carving station" med två olika köttbitar som t.e.x kalkon och skinka. Efter en efterrätt (eller tre) var vi riktigt mätta.

Lunch i Cabanas

Efter att ha lämnat vårt handbagage i hytten och hälsat på vår "stateroom host" ; Ali från Trinidad, tittade vi runt på fartyget innan det var dags för den obligatoriska säkerhetsgenomgången. Det är kanske inte vad man vill göra när man egentligen vill njuta av att resan har börjat, men är nog så viktigt eftersom man går till den stationen som man ska gå till vid en ev olycka. Man får också alla viktiga instruktioner som man behöver veta. När genomgången var klar tog vi oss upp till övre däck och såg på när vi lämnade Port Canevral. Längs hamnen fanns det människor som vinkade av oss. Vi vinkade adjö till Florida och USA.

Adjö till Florida och USA

Captain John med besättning styr Magic ut från hamnen

På Disneye terminal vinkas det adjö

Kennedy Space Center syns i dimman

Del av vår hytt, vi hade en insideshytt den här resan, eftersom vi bara var två i hytten.

Vi packade upp våra resväskor som magiskt hade uppenbarat sig utanför vår dörr. Kvällens middag var i restaurangen "Animators Palate". Alla Disney Cruise Line (DCL)´s skepp har tre olika restauranger. Du roterar mellan de olika restaurangerna i ett schema som du får vid incheckningen och dina servitörer roterar med dig, så att du har samma servitörer alla kvällar. Som vanligt fick vi fantastiska servitörer, DCL är mycket noga med att servicen ska var av absoluta toppkvalitet, allt under en bedömning från gäster med "Excellent" är ett nederlag.

Vi hade:

• Assisterande servitör: Jay, från Thailand. Han hade hand om all dryck samt bröd med dip
  • Servitör: Sana, från Indonesien. Han var ansvarig för vår mat och för vår generella upplevelse i restaurangerna.
  • Head server: George, från Rumänien. Han var ansvarig för flera olika serveringsteam, men även för allergier eller speciella önskemål.

Animators Palate är en restaurang i svart vitt, som ändrar till färg under kvällens gång, och som har mängder med olika Disneyteckningar på väggarna. Vid längre resor har man upp till tre olika "shower" i den här restaurangen. Just den här kvällen så var det den enklaste showen. Teckningarna på olika skärmar startade med skisser, och blev efter hand bättre och bättre innan man såg dem färdiga. Det var roligt att försöka gissa vilken Disneyfigur som skulle komma av skisserna. Tyvärr hade vi inte med kameran den här första kvällen.

Golvet vi ingången till restaurangen

Väggarna till ingången är också fyllda med teckningar.

Varje kväll hade olika menyer, och man väljer förrätt, soppa/sallad, huvudrätt och efterrätt. Första kvällen åt jag:

• Förrätt: Räkknyten med pilgrimsmusslor
  • Soppa/Sallad: Spenat och Arugula sallad
  • Huvudrätt: Fläskfilé Wellington med potatisgratäng
  • Efterrätt: Banan Toffee Sundae

Maten var riktigt god, och speciellt huvudrätten var fantastiskt. Fläskfilén var både saftig och full med smak och potatisgratäng var precis så krämig som man kan önska sig.

Sämre utsikt kan man ha

• Mätta och belåtna gick vi och satte oss på däck och tittade ut på de Karibiska öarna som vi passerade, innan vi trötta gick ner till vår hytt. Ali hade bäddat upp till oss. Varje morgon efter frukost städade han vår hytt och bäddade och varje kväll när vi var och åt så städade han och bäddade upp samt lade fram en ny navigator till oss. En navigator visar allt som finns att göra på båten med vilka filmer som går, när de olika matställena har öppet, intressanta föreläsningar, tävlingar o.s.v.. Varje kväll gjorde han också en "towel animal" till oss
  • .

• En liten gullig fisk. "Ögonen" är gjorda av choklad med Tröttermotiv.

Nästa dag kom vi till Castaway Cay, Disney's privata ö i Bahamas!
  • Alla bilder är privata och tillhör mig
  • Alla foton är privata och tillhör mig om inget annat anges.